Årskrönika – 18 äventyr som sammanfattar 2016

Idag sitter jag och summerar året. Året som bjudit på sådana otroliga upplevelser, fantastiska möten och naturupplevelser. Året har bestått av många första gången – både när det kommer till att testa långfärdsskridskor, mountainbike, snöskor, havskajak och havspaddling. Efterlängtade vandringsresor till pärlor som Lofoten, Alesjaure, Jämtlandstriangeln och Skåne. Stilla tillvaro i torpet på Ängsö och nästan en månads kontemplation och eftertanke längs med St Olavsleden som blev tillfälle att låta alla pusselbitar falla på plats. I början av året flyttade Vandringebloggen från en portal till en egen hemsida och under våren startade jag årets viktigaste samarbete med Visit Norway, efter det har fler samarbeten och uppdrag kommit in och idag är jag heltidsvandrare vilket är det absolut roligaste jobbet som finns – för alla och varendaste en borde få så mycket positiv feedback i sitt jobb som jag får via Vandringsbloggens kommentarsfält här via hemsidan och sociala medier. TACK för det – verkligen på riktigt jättetack för det! Jag nyper mig i armen för att förstå allt som hänt det senasre året och är oändligt tacksam för allt det som gör att jag kan göra det jag gör idag. Här kommer sammanfattning av vandringsåret 2016 <3

1. Långfärdsskridskor gav blodad tand

I januari testade jag långfärdsskridskor för första gången. Eller om jag ska vara helt ärlig så var den allra första upplevelsen en skakig historia på ett par loppisfyndade smörknivsvassa retrorör som skapade mer frustration än åkglädje. Men efter en privatlektion med åkteknik och ett par riktigt bra, moderna skenor under fötterna så blev det en helt annan upplevelse att glida fram på isen med vinden i håret och solen som gick ned över stan. Senare den vintern blev det en historisk analys av skridskoåkandet och fler turer tillsammans med familjen, nu väntar jag med iver på att isen ska komma tillbaka till oss.

2. Första gången på Snöskor

I februari tog jag mig an en riktig utmaning och ställde mig för första gången på snöskor och tillbringade fyra nätter i tält uppe på Höga Kusten. När jag avr ung läste jag överlevnadsböcker om hur man knyter egna snöskor och har alltid drömt om att prova att färdas på det sättet på egen hand, men det har aldrig blivit något tillfälle förrän nu. Sedan fick jag glatt svälja stoltheten och inse att man såklart inte längre går på de där romantiska hampabundna trähistorierna som jag sett framför mig utan att det är moderna plastversioner som gäller. Se Videodagboken från vandringen och en filmsnutt från Markus Sjöberg som fångade snöskovandrandets absoluta höjdpunkt när jag och vandirngskamraterna når utsikternas utsikt i strålande vintersolsken!

3. En dag som hundspannsförare i Särkimukka

I mars åkte jag upp till Särkimukka och provade på att vara hundspannsförare under en dag. Där träffade jag Jeremias och Hanna som jobbar som guider och leder grupper som får upptäcka allt från norrsken och skoter till hundspann och snöskor.

4. Ishotellet i Jukkasjärvi

På väg hem från Särkimukka, eller egentligen inte på vägen hem utan på omvägen hem, så stannade jag för ett snabbt besök på Ishotellet. Det blev en lätt middag i hotellrestaurangen och ett besök till isbaren – äntligen fick jag beställa drink som serverades i ett glas av is. Sommaren innan var jag och besökte hotellet och bokade in en guidad tur – men efterosm det ju faktiskt var 25 grader varmt då blev det av naturliga skäl en mer teoretisk upplevelse av hotellet den gången. Nu gick jag in i hotellbygnaden och hänfördes av kristallkronor av is och de kreativt skapade rummen.

5. Bushcraft Sverige – en ny förening skapas

I början av året startades föreningen Bushcraft Sverige och jag klev in i rollen som Vice Ordförande under det konstituerande mötet. Föreningen har som mål att vara ett nav för bushcraft i Sverige och att arbeta för att bevara och sprida kunskapen om hur man lever i och av naturen med hjälp av traditionell kunskap. Det blev en rekordstart för föreningen och jag har arbetat mest aktivt med att få fler tjejer till föreningen – bland annat med kampanjen #bushcrafttjejer.

6. Vårvandring i Varberg

Under tre dagar vandrade jag och syrran i de lummiga bokskogarna strax utanför Varberg under Outmeals Vårvandring. Under helgen blev det också härligt tjejhäng i tipin på kvällarna, besök till vingården och fotoworkshop tillsammans med Serkan Gunes. Bästa Varbergs-utflykts-tipsen i Åkulla Bokskogar samlade jag förståss också.

7. Testar SUP-paddling i Svartån

Under en varm sommardag blev det test av SUP-paddleboard i Svartån. Lite vingligt och ostadigt de första minuterna, men sedan vågade jag mig upp på fötter för att paddla en svängom framför Stadshuset i centrala Västerås.

8. Ängsö med sommarvandring

Under tidiga delen av sommaren har jag spenderat massvis av massor med tid ute i torpet på Ängsö. Det är min fridstad och det fullkomligen kryllar av vandringsleder som jag har vandrat både baklänges och framlänges den här sommaren – tjärnrundan, ängsö runt och prästgårdsrundan är några favoriter. Blev också Utörundanett fint fårmöte och en höstig meetup med Vandringsbloggen Community och i torpet firades dessutom Alla hjärtans dag.

9. Dalarna och vandringshäng

Stödstrumpor, svårmarkerade leder och massvis med lyxmat i ryggsäcken blev en härlig weekend i Dalarna med vandring från Mora, en bit via Vasaloppsleden och vidare mot Norra Garberg.

10. Testar Mountainbike

Det mest fartfyllda på hela sommaren blev att jag kastade mig upp på en mountainbike. För mig som är notorisk asfaltsdamtrallecyklare blev det en rolig upplevelse att cykla i terräng över stora stenar och genom vida vattenpölar, med hjärtat i halsgropen kasta mig ut för det som kändes som höga backar och att lära mig jobba med cykeln.

11. Lofoten och upptäckarlusten

Jag och familjen har som årlig tradition att åka till Norge och fiska tillsammans. Oftast blir det en långweekend i stuga någonstans i Rörostrakten – men i år slog vi på stort och åkte till Lofoten och bodde i en helt egen Rörbu. På vägen upp stannade vi till på campingen Active North och badade bastu innan vi bilade resten av färden. Väl framme passade vi på att paddla havskajak, havsfiska, bestiga en Tjeldbergtindenmed fantastisk utsikt i kvällssolen, fiska från orörd terräng, åka till väldokumenterade Reine och Å  med oväntat många döda fiskhuvuden, den gemytliga fiskebyn Hanningvaer och inte minst ge oss ut på fiske på en hemlig destination och några timmars fjällvandring till Nökksaetra.

12. Jämtlandstriangeln

I juli blev det en tur upp till Åre med härligt strandhäng innan det var dags för en riktig vandringsklassiger Jämtlandstriangeln. Vandringen tog tre dagar och  första dagen nådde vi Sylarna, andra dagen Blåhammaren och tredje dagen tillbaka till Storulvån.

13. Skåne

Direkt från Åre fortsatte jag ned till Skåne, Helsingborg och dinglade med fötterna i havet, tittade ut över siluetten av Danmark och insöp förberdelserna inför europas största vandringsevent Eurorando som snart skulle komma till stan. Där vandrade jag längs med havet och de klippiga stränderna, passerade små gemytliga caféer och husfasader, träffade en biodlare, åt lunch på en fyr och middag på ett slott.

14. Alesjaure och årstiderna

I augusti åkte jag upp till Kiruna med nattåget, flög helikopter ut till Alesjaure och spenderade nästan 10 dagar på plats under Fjällräven Classic som funktionär. Det stormade så att nästan tältet flög bort, regnade, var soligt och snöade – alla årstider komprimerade.

15. St Olavsleden – en vandring mellan två hav

Årets stora vandringsprojekt blev att vandra mellan Selånger och Trondheim, en månadslång vandring som blev 564 kilometer lång.

16. Jämtland Experience

Efter pilgrimsvandrandet avrundade jag med en veckas vandring i de jämtländska fjällen tillsammans med Woolpower, Klättermusen, Morakniv, Lundhags och Hilleberg som bjöd in till Jämtland Outdoor Experience. Det blev fartfyllda dagar med navigering i terräng, kvällshäng med black stories i grupptältet och vadning.

17. Fiske i Dalarna

Hösten är en tid för att samla in alla intryck. För mig är det viktigt att hitta rum för det stilla – med aktiviteter som fiske, elda, tälja och bara vara i naturen. Allt hänger på nått vis samman i de kontrasterna. Helgen i Dalarna blev precis en sån lyxig weekend – att bara vara.

18. Ovanligt storstadshotell

December blev ett farväl. Farväl till Kent och farväl till det här året. Kanske är det en bra sammanfattning på det här året som ju faktiskt för min del handlat mycket om att göra val – stänga vissa dörrar för att öppna andra. Och 2017 blir året när allt kommer staka ut sig ännu mer – får på många vis är det många osäkerheter just nu, det finns detaljer som behöver ännu mer tid att växa till sig. Så jag avslutar med ett av mina favoritcitat: A boat is safe in the harbour – but that’s not what boats are built for.