Bokrecension: Fjällen av Tomas E Johanson

Fjällen - Tomas E Johansson

• Titel: Fjällen – The Swedish Mountains – Das schweische Fjäll
  • Författare: Tomas E Johanson
  • Förlag: Laponia Pictures Sweden (2015)

Boken Fjällen är utgiven av Fjellfotografen Tomas E Johanson som har tagit flygfoton över de svenska fjällen i över 20 års tid. Sida efter sida är fyllda med de mest fantastiska färgfotografierna av kända och okända fjäll, toppar och dalar från nordliga Treriksröset till södra Transtrandsfjällen. Texten är tryckt på tre språk, varje uppslag har en översättning på svenska, engelska och tyska. Det är lätt att bläddra, läsa och hitta tack vare tydliga rubriker. Texterna ger en historisk tillbakablick i hur fjällen har bildats, hur de har påverkats av inlandsisen och så småning om befolkats. Till alla bilder finns en överskådlig genomgång av viktig fakta kring platsen som till exempel viktiga årtal, historiska eller geografiska höjdpunkter eller naturens sevärdheter.

Bild på uppslag ur boken Fjällen av Tomas E Johansson Fjellfotografen

Lätt att drömma sig bort till nya vyer eller tillbaka till favoritfjällen. Provbläddra själv. Författaren har lagt arbete på att bevara och lyfta fram de samiska namnen på platser, och det finns ofta både det svenska vedertagna namnet och det samiska. Jag gillar att boken har en liten översättningstabell i början av boken där jag som läsare får lära mig lite grundläggande samiska som att det samiska ordet ”durrie” betyder fjällpass. Det gör boken till en bra present att ge bort i present eller ha dem liggandes framme på soffbordet när det vankas finfrämmande, då är samtalsämnet för kvällen givet. Själv kommer jag ha den för att planera framtida vandringar och äventyr. Det är lätt att drömma sig bort till fjällen. För mig fungerar sådana här böcker lite som bensin. När jag kört på för länge med vardagen – Då hjälper det att i lugn och ro sitta och bläddra mellan pärmarna på en bok som innehåller roten till lyckan. Berg. Fjäll. Orörda vidder. Och årstiderna.