Bokrecension: Vintersoldat

Vintersoldat - Försvarsmaktens utbildning i agerande vintertid

Titel: Vintersoldat – Soldatreglemente för vinterförhållanden

Författare: Lars Fält, Johan Skullman, Olle Rosén, Tommy Nybom (c)

Försvarsmakten i samarbete med Enator Försvarsmedia Det bästa sättet att skydda sig själv från skador och olyckor är kunskap. Boken Vintersoldat lär dig i princip allt du behöver veta för att klara dig ute i vinterförhållanden. För dig som inte är en uttalad MÖP (Militäriskt Överintresserad Person) rekommenderar jag att hoppa över avsnitten om sprängningsarbeten, stridsförflyttning och minröjning. Soldater under utbildning behöver sin speciella duvning i att klara sina huvudsakliga sysslor vintertid. Men det är knappast aktuellt för civilister. Däremot är boken fullkomligen proppad med värdefulla praktiska tips för alla som vandrar och vistas ute längre tid i vinterförhållanden.

Viktig kunskap för att vistas i vinterförhållanden

Kylskador. En av de absolut viktigaste sakerna boken tar upp, enligt min mening, är den fördjupade förståelsen kring uppkomst och behandling av frostskador. Vilka situationer är extra påfrestande för kroppen och när är vi extra utsatta? Vilka varningstecken finns och hur kan du hjälpa dig själv eller din kamrat i olika stadier av kylskador där det finns risk för allmän nedkylning, kylfot eller köldsprickor?

Kroppens funktion. En annan bra sak boken tar upp är en översiktlig genomgång av kroppsfunktioner, hur kroppen reglerar temperaturen för att skydda de viktigaste organen hjärna, hjärta och lungor med hjälp av blodcirkulation, svettning och huttring. Det finns också tips om hur du på olika sätt kan hjälpa kroppen på traven för att hela tiden må bra, genom rätt klädsel, att lära dig ventilera på rätt sätt och mycket annat.

Yttre påverkan. Boken beskriver hur yttre faktorer som väderlek, vind, att ta i metall eller att bli fuktig påverkar dig. Det finns också konkreta tips på hur du ska agera för vila och återhämtning under färden, vad du ska göra om du råkar gå igenom isen och hur du vet vilka ställen på isen som är mindre bäriga än andra. Vidare kan du läsa om hur du bygger snöbivack, rastar i sträng kyla och läser karta i snöstorm

Skaffa boken Vintersoldat

Jag fick mitt exemplar av Vintersoldat under en veckas vinterutbildning i Älvdalen när jag var med i Flygvapen Ungdom. Det var en veckas intensiv övning i att slå upp tält i snö, åka tjäravallade träskidor, värma fötter i armhålor och plugga på teori till Kallt-väder-utbildnding. En av de absolut mest användbara kurserna jag gått och den enda kurs jag genomfört i 25 minusgrader. Jag är tacksam för att jag fick chansen att vara med och lära mig både teoretiskt och praktiskt om att agera i vinterförhållanden, det är kunskap jag alltid kommer att ha med mig. Tyvärr har det hunnit gå mer än 10 år sedan den där kursen. Efter en snabb googling verkar det som att Tradera är bästa sättet att komma över ett eget exemplar. En handfull bibliotek i Sverige har exemplar av boken Vintersoldat och det är ofta möjligt att låna på distans med hjälp av funktionen Fjärrlån – fråga din närmsta bibliotikarie om hjälp! Just nu tillgänglig gratis online via : PDF – VINTERSOLDAT