Kungsleden: Kebnekaise – Sälka

Andra dagen av vandringen gick vi 27,5 kilometer mellan Kebnekaise och Sälka.

Vandringen mellan Kebnekaise och Sälka visste vi skulle vara mer utmanande än det vi genomfört under första dagen. Vi laddade upp med frukost i lugn och ro medan vi tittade ut över dalgången.

Vandringen blir både tuffare och vackrare

Nils Grundberg och Jonna Jinton vadar på kungsleden

Vi vadade över vattendrag, då är det skönt att ha höga kängor eller gaiter-funktion på byxorna som är vattenavvisande så att inte vattnet sipprar in innanför kängskaftet.

Rickard och Johan genom leran på Kungsleden

Lerpölar så det heter duga fastän vi haft klarblå himmel under nästan hela vandringen.

Vandra Fjällräven clasic på kungsleden

Kungsleden för oss över spångar och träbroar. Vädret ser kallt ut men känns varmt.

Angeliqa Mejstedt på Kungsleden vandrar

Nu ger de många avverkade milen avkastning  – Vi möter vackrare och vackrare landskap. Jag fylls av så mycket energi att vandra i dessa omgivningar.

Kungsleden Fjällräven Classic

Vi hade fint och varmt väder under dagen. Jag är så glad att de här vyerna inte skymdes av regnmoln. Distansen som är nästan tre mil känns lång med så mycket packning på ryggen. Idag var första dagen min rygg började göra ont, skuldror och ländrygg blir väldigt spänd. Under vandringens gång försökte jag fördela tyngden jämnt mellan axlar och höfter genom att då och då variera vart ryggsäckens tyngd skulle hamna. Det är ett bra knep för att slippa bära all tyngd på exempelvis höfterna, det blir statiskt och gör ont till slut.

Singi – Välbehövlig rast och vila

Vi kom fram till Checkpoint Singi vid 15.00, det är ett skäl mellan Ladtjovagge och Tjäktjavagge, det vill säga mitt mellan två dalgångar. Vi stannade där och åt välbehövlig mat med nästintill magisk utsikt. Det är rasttillfällen som dessa som gör det så väl värt slitet att ta sig fram till fots i den krävande terrängen.

Rastrutiner på Fjällvandring

Upp med fötterna och fyll på med energi. Bra rastrutiner gör vandringen lättare.

2 Checkpoint Fjällräven Classic

Stugorna vid Singi. Här fanns ett sjysst utedass.

Sälka – Äntligen framme till kvällens mål

Vi kom fram till Sälka vid 20.00 tiden på kvällen.Vandringen under denna dag var den mest mentalt krävande. Det är så lätt att luras av distanserna på fjället, det kan se ut som att man är nära ett berg som ska passeras men så går man och går och går utan att komma fram och utan att det ser närmare ut. Sen vips – så är man framme. vandra mellan nikkaloukta och kebnekaise

Vi går och går och går utan att komma närmare, jag känner mig liten i de stora landskapen.

Pyttesmå vandrare på Kungsleden Fjällräven Classic

Perspektiv på tillvaron. Titta på de små orangea prickarna – det är vandrare. Naturen är magnifik. Väl framme vid Checkpoint Sälka var vi både trötta och frusna. Här kunde vi, upp över öronen lyckliga, proviantera i Fjällstugan. För de som ville fanns dessutom möjlighet att använda vedeldad bastu och bada i jokken. Jag ville äta mat och sova. Och så blev det. Vi tältade med en utsikt som jag förknippar starkt med Sound of Music, det växte blommor i gräset och vi såg vyn av berg på båda sidor.

2. sälka checkpoint och tältplats

Kvällens tältplats tillsammans med många andra vandrare.

2. Checkpoint nyheter

Vid checkpointen fick vi lite reality-check i form av en grafisk bild av avstånd och höjdskillnad för vandringen vi hitintills genomfört. Den röda stapeln visar vandringen som vi skulle ha att vänta oss efterföljande förmiddag. Nu gällde det att ladda om mentalt inför den fysiskt tuffaste delen av vandringen, upp för Kungsledens högsta punkt. You don’t know how strong you are until being strong is your only choice.