Kungsleden: Nikkaloukta-Kebnekaise

Första dagen av Fjällräven Classic vandrade vi 19 kilometer mellan Nikkaloukta och Kebnekaise.

Följ med oss på Fjällrävens liverapport från Kungsleden.

Johan Forsberg, Angeliqa Mejstedt och Jonna Jinton innan starten av Fjällräven Classic

Vid Högalidskolan i Kiruna hoppade vi på bussen som tog oss vidare till starten i Nikkaloukta. Vid starten vimlade det av folk, det spelades musik och speakers uppdaterade och peppade oss vandrare med glada tillrop och väderprognoser.

Nikkaloukta tejpar fötterna för att förhindra skavsår

Precis innan starten tejpade jag och Jonna fötterna, den allra sista förberedelsen innan starten. Det är kanske en av de viktigaste förberedelser vi gjorde. Innan starten vägde jag också min väska. Fastän jag kvällen innan tyckte att jag packat ut alla onödiga och överflödiga saker ur ryggsäcken så vägde väskan tunga 19 kilo. Det är i runda slängar en tredjedel av min kroppsvikt. När jag vägde min ryggsäck hemma kom jag upp till 14 kilo, att jag lyckats addera 5 kilo till var överraskande. När jag insåg hur mycket väskan verkligen vägde vid starten fick jag lite ont i magen. Att gå med så många kilo på ryggen tio timmar om dagen i fyra dagar är i sig en utmaning, vilket jag också fick bekräftat senare.

Vandringsstart Nikkaloukta-Kebnekaise

Starten av Fjällräven Classic i Nikkaloukta

Startskottet har gått och vi tar äntligen de första stegen på den 110 kilometer långa vandringen.

Angeliqa Mejstedt vandrar Fjällräven Classic mellan Nikkaloukta och Abisko 110 kilometer

Första vandrings-selfien vid starten i Nikkaloukta. Redo för mitt livs äventyr. Vi checkade in vid Nikkalouktas Checkpoint och påbörjade vandringen klockan 13.oo tillsammans med 200 andra vandrare som gick i samma startgrupp. I början var leden fylld till bredden med vandrare, men rätt snart kom var och en in i sitt eget vandringstempo och det började glesna mellan vandrarna.

Vandringen har börjat – Kartläsning och vatten

Kartläsning mellan Nikkaloukta och Kebnekaise

Hur långt har vi kvar tills vi kan fylla på vattenflaskan? Johan och Jonna läser kartan.

Tensta vandrande ungdomar

Vi stannade och fyllde på vatten samtidigt som ett gäng killar och tjejer från Tensta. Det var riktig högsommarvärme första dagen av vandringen, vi drack mycket vatten och stannade till för att byta strumpor med jämna mellanrum under hela dagen. Jag vandrade i shorts och t-shirt, det var varmt nog ändå.

Lunchstopp vid Lap Dånalds

Intill sjön Ladtjojaure stannade vi till vid LapDånalds och åt renhamburgare, drack Coca Cola och fikade kanelbullar och kaffe. Det var en lyxig lunch med fin utsikt över sjön. Här såg vi flera vandrare som passade på att justera ryggsäckar, plåstra om fötterna för att undvika skavsår och ta hand om sig lite extra efter att ha avverkat de första kilometerna. För de som behövde fanns det servicestationer utsatta med tejpproffs på plats för vandrare som ville ha experthjälp med omplåstring.

Lap Dånalds renhamburgare och coca cola på kungsleden

Lunchen är serverad vid Lap Dånalds. Renhamburgare och läskeblask.

Kaffe och Bulle på Lap Dånalds Fjällräven Classic

Vi handlade kaffe och kanelbulle i en lappkåta med kristallkrona i taket.

Ladjojaure sjön vid Lap Dånalds

Utsikt över Ladtjojaure för den som står på platån vid utedasset. Starkt värt ett besök.

Vandringen fortsatte sedan mot Kebnekaise, just då tyckte vi att det var tungt att gå, med svullna och trötta fötter. Såhär i efterhand så var det en av de mest lättvandrade etapperna av Fjällräven Classic, terrängen var lätt kuperad och hade bara delvis steniga partier.

Framme vid Kebnekaise Fjällstation

Vi checkade in vid Kebnekaise Fjällstation runt 20.00 och gick genast vidare för att hitta tältplatser. I och med att vi kom fram rätt sent var många av de bästa tältplatserna tagna av andra vandrare. Vi fortsatte förbi turiststationen ned mot kebnekaisedalen och vek av mot en avsats på berget. Att gå i djup mossa rätt uppför tog slut på de sista krafterna för första dagen. När vi slått upp tälten lagade vi till fryst0rkad mat och drack kaffe med utsikt över den nedgående solen. Jonna och Johan rekar tältplats efter Kebnekaise

Jonna och Johan sprang upp för bergsidan och hittade en bra tältplats med utsikt över dalen.

Känslan av att ha klarat av första etappen är mentalt viktig för mig, det var skönt att komma igång med vandringen. Under dagen sjöng vi tillsammans, berättade historier och tjenispratade med andra vandrare. Vi mötte till exempel en fjorton månader gammal vandrare Malkom tillsammans med sina föräldrar och vi sov på samma klippavsats som ett härligt gäng killar som jag bjussade på kanelgifflar till frukost.

Malkom är 14 månader gammal och årets ynfsta deltagare på Fjällräven Classic

Malkom är årets yngsta deltagare, 14 månader gammal. På bild med mamma och pappa.