Höga Kusten Winter Classic – Vinteräventyr med snöskor

Vandringsrapport från Höga Kusten Winter Classic i samarbete med FriluftsByn.

Tre vandringsdagar med snöskor genom världsarvet Höga Kusten. Dagarna startade innan soluppgången och pågick till långt efter mörkrets inbrott. Tillsammans med 200 andra vandrare med olika friluftserfarenhet och nationalitet har jag haft några av mitt livs bästa vandringsdagar.

Foto: Johan Holmqvist Redigering: Linnéa Aanes

Klev av bussen sent på kvällen innan vandringsstart och precis när vi slagit upp tältet och rullat ut liggunderlag och sovsäckar inför natten kom vår tältgranne förbispringandes och gjorde oss uppmärksamma på norrskenet som letade sig fram på natthimlen som gröna strimmor. En efter en ställde vi oss ute på den mörklagda grusvägen vid FriluftsByn och tittade upp mot himlen. Naturens märkvärdiga sätt att hälsa Välkommen till Höga Kusten!

Dag 1: Norrsken, ishav och höga berg

Första dagen vandrade vi till stor del i mörker. Det snöade under dagen och hela leden täcktes av ett mörkt blågrått täcke innan mörkret föll. Jag tycker om de här föränderliga väderlekarna för det ger kontraster. Landskapet tar sig olika skepnader och konturer beroende på om snön glittrar i solljuset eller vinden susar i öronen och grova mörka moln sätter stämningen till äventyret. Vandringen började från Norra Entrén, fortsatte längs med kusten ut till Tärnättholmarna och sedan vidare upp till Tärnättvattnen.

Angeliqa Mejstedt Vintervandring Höga Kusten

Det gick fort att gilla snöskovandring. Jag älskar ljudet av knarrande snö under fötterna och det faktum att jag nu har ett bra sätt att ta mig runt på vandringslederna även vintertid. Fick höra rykten längs med leden om att det synts sälar ute på havet i viken. Därför tog jag mig tiden att gå ut på den isbelagda stranden. Inga sälar så långt ögat kunde se men däremot tre stora vitgråa svanar. Så jag satt där länge, länge på huk i snön och tittade på hur de rörde sina huvuden upp och ned i vattenytan – det var som om de synkat sina rörelser.

Vandringsbloggen snöskor - Höga Kusten

Sista timmarna var det bäcksvart längs med leden och jag kunde se konturerna av skärgården, bergen och havet växa fram bakom mig som mörka siluetter. Framför mig lystes naturen bara upp sporadiskt av pannlampor från andra vandrare och det enda jag visste med säkerhet var att jag skulle vakna upp till en ny vandringsdag med spänning.

Dag 2 – Tuff vandring och makalösa vyer

Andra dagens vandring gick från Tärnättvattnen via Slåttdalsskrevan och Skrattaborrtjärn till Kälsviken.

Snöskovandring Höga Kusten Winter Classic

Vaknade vid en frusen sjö mitt ute i skogen vid foten av Slåttdalsberget. Lägret bubblade av förväntan på morgonen, med nyvakna vandrare som smälte snö till morgonkaffet och en dass-kö som slingrade sig lång i lägret.

Höga Kusten - Utmanande vandring

Dagen kan sammanfattas som ett enda långt, vackert uppförslut.

Slåttdalsskrevan – Känd från Ronja Rövardotter

Angeliqas ryggsäck

Jerry Engström HKWC

Vandringen genom Slåttdalsskrevan var mäktig med sina 30 meter lodräta bergsväggar som omsluter leden i nästan 200 meter.

Slåttdalsberget – En höjdpunkt

Angeliqa Mejstedt - Vandringsbloggen - Höga Kusten - Snöskovandring

Berg – jag älskar berg. Här på Höga Kusten finns hur många som helst.

Höga Kusten Winter Classic Snöskovandring i Världsarvet

Höga Kusten Winter Classic - Snöskovandring hav och berg

Här är jag tillsammans med helgens fotograf Johan. Han gjorde en verklig insats som både genomförde sin första flerdagarsvandring, första tur på snöskor och första vildmarksövernattning samtidigt som det var vinter och kyla. Respekt.

Skrattaborrtjärn – En mötesplats för vandrare

Skrattaborrtjärn - Angeliqa Mejstedt

Skrattaborrtjärn, de här stugorna längs med leden blir som små samlingsplatser – här satt vi och snackade länge, åt kex och värmde upp vatten till vattenflaskorna.

Dag 3 – Toppstugan och After Hike

Tredje dagens vandring började med 9 platta, lätta kilometrar och avslutades 2 tuffa kilometrar med rejäl stigning upp för Skuleberget och Toppstugan innan vi tog oss sista biten tillbaka till FriluftsByn.

Målet HKWC

Tror jag gick de sista tre kilometrarna bara på längtan efter ordentligt bryggkaffe och nygräddade våfflor. Om du kikar på videobloggen från helgen går det nästan att se koffeinbristen skina igenom ansiktsuttrycket i slutet.

Angeliqa Mejstedt i mål Höga Kusten Winter Classic

Vandringen rundades av med en rejäl After Hike i FriluftsByn. Emil Eklöv fick oss alla att både sjunga och dansa tillsammans innan vi åt hemlagade hamburgare och sammanfattade helgen framför en brasa i Tentipin. Iskalla nätter har jag pulsat fram i snön, sett norrsken och vandrat upplyst av bara månljuset. Dagtid har leden fört mig över branta berg med utsikt över den isbelagda skärgården och havet nedanför för att sedan fortsätta in i djupa urskogar, med granar täckta av tjocka lager snö. På kvällarna har vi samlats tillsammans framför brasan vid nattlägret. Oslagbart.

Vandringsrapporten från Höga Kusten Winter Classic i samarbete med FriluftsByn.