Jämtland Outdoor Experience 2016

Jag blev inbjuden av de jämtländska företagen Hilleberg, Woolpower, Klättermusen och Lundhags att vara med på Jämtland Outdoor Experience, ett nästan en veckas långt vandringsäventyr i de jämtländska fjällen med produkttestning av produkter från de olika företagen, workshops och företagsbesök. Att produkttesta tält, ryggsäck, kängor och kläder i regn, vind, blåst och sol är såklart det allra bästa tänkbara sättet att lära känna utrustning. Jag hade bara en vilodag i Östersund mellan de 564 kilometrarna längs med St Olavsleden och den här nästan veckolånga vandringen i Jämtlandsfjällen, så till en början var jag lite smått chockad både mentalt och fysiskt av att vara igång och vandra igen (jag var ju FRAMME nu och hur gör man egentligen när man UMGÅS med en grupp människor, så mycket intryck) men efter en dag i kängorna var jag tilbaka på banan och laddad för äventyr tillsammans med fantastiska ledare och underbara lagkamrater. Det har varit ett härligt gäng att vandra tillsammans med och vi har haft mycket roligt på kvällarna när vi packat in oss i ett stort grupptält och lagat mat och berättat historier i timmar.

Följ med på vandring i de jämtländska fjällen!

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-6

Snart dags att vandra iväg. Första dagen samlades vi hos Hilleberg och fick all låneutrustning för veckan. Jag bar kängor från Lundhags, underställ från Woolpower, jacka, byxor och ryggsäck från Klättermusen och packade ned tält från Hilleberg. Kvällen spenderade vi tillsammans med Morakniv för att lära oss tälja säkert och få upp eld snabbast möjligt med tändstål. Roligaste inslaget var att tälja dalahäst med nya kniven Eldris. (Se eldig ögonblicksbild från kvällen via Vandringsbloggen på Instagram).

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-7

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-26

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-31

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-36

Vi började varje morgon med ett yogapass tillsammans med Nina. Hon såg till att vi öppnade upp höfterna, sträckte ut trötta ryggar och stela skuldror. Här arbetar vi oss in i duvans position för att verkligen sträcka ut höftböjare och rumpan. Stelt och välbehövligt. (Blåsig morgon på Instagram)

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-39

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-80

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-82

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-85

Kängor behöver smörjas in ofta. Den här turen har lärt mig att alltid ha med skoputs i vandringsryggsäcken. Kängorna får jobba hårt hela dagen och de behöver kärlek om de ska kunna fortsätta hålla fötterna torra och glada dag efter dag.

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-88

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-92

Vi navigerade ofta med hjälp av tecken i naturen istället för att följa de upptrampade stigarna.

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-93

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-96

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-103

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-104

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-112

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-117

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-119

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-120

Magnus Ormestad på Husky Podcast slår upp tarpen för natten.

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-128

Vi byggde tarp och tränade på att reparera trasiga tältpinnar tillsammans med Hilleberg. Det här med att laga tältpinnar var lite svårare än jag trodde, jag lyckades göra en fin dubbelknut på fel ställe vilket gjorde proceduren ganska tidskrävande och tålamodsprövande. Så jag rekommenderar verkligen att du gör följande:

1. Packa upp ditt tält och se OM och ATT du har reservdelar till ditt tält!
  2. Se till att du vet hur du byter ut en trasig tältstånsdel.
  3. Öva hemma – det är mycket enklare än i storm på fjäll.
  4. DO IT! Do it now!

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-129

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-131

jamtland-outdoor-experience-joe-fall-2016-foto-angeliqa-mejstedt-136

Några ord om produkterna som jag testat under JOE 2016

Ryggsäcken Klättermusen Mjölner och jag kom lite halvbra överrens till en början, först var den krånglig att ställa in vilket gjorde att jag vandrade första dagen med fel inställningar. Men när jag fick rätt rem på rätt plats och listade ut funktionerna för vart jag egentligen skulle packa vattenblåsan och hur jag skulle ställa in avbärarbältet så gick det bättre. En stor fördel är att materialet är väldigt slitstarkt i ryggsäcken och den har inbyggt regnskydd, så behövde aldrig tänka på vart jag lade ned ryggsäcken eller behövde ta av den för att förstärka vid dåligt väder. Jag testade också byxor och skaljacka från Klättermusen och är väldigt nöjd med funktionerna för dem. Byxorna hade rejält material som jag fick känslan av att det inte går sönder i första taget, jag är väldigt intresserad av att se mer utav dem men måste ta mig tid att hitta rätt storlek så att passformen blir vad den ska. Modellen hade ventilation med meshtyg och djupa, packbara benfickor. Två funktioner jag verkligen uppskattar på byxor.

Hilleberg tält som jag testade under helgen var enmanstälten Solo Sand, Akto Red och tvåmannatältet Anjan 2 Green. För mig var det första gången att sova i Hillebergtält och jag överraskades av hur lätta de var att slå upp utan att behöva mecka med att läsa en beskrivning innan och även när det blåste på riktigt rejält uppe på fjället så kände jag mig säker och trygg med tältets konstruktion. De är gjorda för hårt väder. Anjan öppnas från fotändan och kändes som ett litet lyxhotell att sova i själv, den natten kunde jag ta in alla grejjer i tältet och sprida ut mig rejält. De andra nätterna sov jag i  enmannatält med rejäla absider, då var ryggsäcken regnskyddad och jag hade lagom med plats för mig själv inne i tältet. Mysigt.

Lundhags Kängor, när jag tackade ja till vandringen så tänkte jag att Lundhagskängor i fem dagar i fjällen kan ju inte vara snällt mot ftterna. Av någon outgrundlig anledning hade jag fått för mig att de skulle äta upp mina fötter och kräva korta, snälla kilometer det första halvåret av användning. Men jag hade inte kunnat ha mer fel eller mer förutfattade meningar. Jag drog på ett lager Elastoplast runt hälen och upp en bit över höjden för kängskaftet och sedan var det inte mer med det. Sista dagen gjorde det lite ont under trampdynan på ena foten, kanske för att vi gick på lite stabilare underlag då med en känga som är styvare än de jag är van med att gå med hitintils. Så glatt överraskad över Lundhags känga och skulle gärna vilja vandra i den typen av känga i framtiden.

Woolpower underställ, under den här turen testade jag svarta underställsbyxor och en underställströja och strumpor från Woolpower. Alla kläder är unisex och när det kommer till tröjor så gör det mig ingenting, där är det bara att gå ned en storlek från den vanliga så kan man med glädje visa upp lappen i tröjan för alla som vill se. Långkalsongerna däremot är inget jag vill dela med mig av på bild men de  gjorde sitt jobb med att hålla mig varm och go i sovsäcken. Varje kväll i tältet väntade långkalsonger, tjocka stickade ullstrumpor och underställströjan. Jag hade tröjan dygnet runt i fem dagar och jag var varm hela tiden. Kläderna gör verkligen vad de ska och jag kan lita på dem. OVERALL SAMMANFATTNING: Rejäl och gedigen utrustning som går att lita på. Klättermusen kräver lite mer fantasi för att förstå men i övrigt är det rejäla och genomtänkta produkter som levererar i tuffa omständigheter. Men vad som verkligen känns roligt med att ha lärt känna dessa företag bättre är omtänksamheten de har kring miljöpåverkan, materialens ursprung och personalens arbetsförhållanden, tack vare att jag fått följa med och träffa skomakare, produktutvecklare och sömmerskor har jag en bättre bild av tillverkningsprocessen och det gör att jag med stolthetkan bära plaggen. Men mer från fabriksbesöken kommer framöver.