London – Vad är det värsta som kan hända?

En resebetraktelse om hur min lugna semesterdag i London kom att bli den längsta vandringsdagen. Jag har rest mycket både själv och tillsammans med andra och vet att allt ordnar sig i slutändan, men den här resdagen kommer jag sent glömma.

Vandringshelgen i The Lake District hade kommit till sitt slut och kvar var bara min inplanerade semesterdag i London. Min enda plan var att åka in till stan och ta det lugnt, dricka te med scones och shoppa lite. Morgonnyheterna på TV sände direkt från London med anledning av den tjocka dimma som hindrade vart tionde flygplan från att lyfta från de närliggande flygplatserna.

Morgontidningarna hade dimman som förstasidenyhet och längre in i tidningen rapporterade läsare från olika turistmål övertäckta av dimma. Jag funderade om jag skulle få se något av London över huvud taget och om flyget hem skulle lyfta dagen efter. Snart skulle jag ha helt andra saker att fokusera mina tankar på.

Dimman blev en förstasidenyhet i London

Lokalt tumult när dimman hindrade resenärer att komma till jobbet via kollektivtrafik.

Sittingbourne – London

Vid åtta-tiden på morgonen skulle jag ta tåget från Sittingbourne in till London samtidigt som Steven skulle till jobbet. På tågperrongen mitt i rusningstrafiken blev vi vittne till en otäck olycka och i tumultet som uppstod när nästan 100 personer skulle evakuera stationsbyggnaden förväxlades mitt resepass för 45 £ mot en enkel barnbiljett för ett värde av 1 £ och jag hamnade i rejält trubbel med lagens långa arm när jag senare under dagen kom in till London och försökte checka ut genom grindpassagen med min felaktiga biljett.

På barnbiljett långt över zongränserna

I England ser man inte helt lättvindigt på nästan 30-åriga personer som åker långt över zon-gränserna på en barnbiljett. Inte mindre än fem personer från Eastsouthern var involverade i att lösa problemet med ”den tjuvåkande turisten”; en grindvakt, två personer på Customer Service, en tunnelbanechef och en tågvärd men ingen lyckades ge mig en motsvarande biljett av vad jag hade haft på morgonen. Däremot fick jag med mig en stor mängd formulär att fylla i vilket eventuellt skulle ge mig kompensation inom 2-4 veckor.

På nåder fick jag fortsätta resan mot hotellet och jag hamnade till slut högst förvirrad, och fortfarande chockad efter morgonens tumult, mitt i eftermiddagsrusningen på en tunnelbaneperrong där jag inte visste vilket håll jag skulle åka. Jag måste ha sett bedrövligt förvirrad ut med all min packning letandes efter information för då kom två tjejer från Nya Zeeland och sträckte ut sin hand.

Ashlee och Joanna hade minst lika stora vandringsryggsäckar som jag, men de var på backpacking-resa genom Europa och de delade glatt med sig av sin cityguide över tunnelbanesystemet. De lättade upp dagen betydligt och innan vi skiljdes åt bestämde vi att mötas upp inne i London senare under kvällen.

London, Notting Hill Gate

Tunnelbanestationen i Notting Hill Gate. Nu var jag äntligen nära hotellet.

17 kilometer ”dagsvandring” Notting Hill – Waterloo

Min dag i London kom tack vare biljettstrulet att bli den längsta vandringsdagen på hela helgen. I slutet av dagen visade min stegräknare att jag fått ihop en ca 17 kilometer lång promenad mellan Notting Hill och Waterloo, men det hade med sig den underbara detaljen att jag kunde pricka av alla turistiga sevärdheter jag någonsin önskat mig. Under dagen snurrade jag runt i staden utan tillgång till Google Maps som på hemmaplan kan rädda de flesta urbana utflykter när lokalsinnet sviker.

Nu var jag tvungen att fråga folk på vägen om riktlinjer för att komma rätt. Men när jag efter mörkrets inbrott var vid Picadilly Cirkus och frågade om riktningen tillbaka till Notting Hill fick jag en blick som om jag vore helt knasig som hade gått hela vägen. London-borna verkar inte vara mycket för lördagspromenader. Dagen slutade i fem stora höjdpunkter som med råge övervägde den tråkiga starten.

1. Notting Hill

Vackert träd i Nothing hill

Hotellet i London

Uptown Girl!

Jag valde hotell efter hur lätt det skulle vara att hitta från t-banestationen. Gissa min förvåning av att mötas av det klarblåa vädret efter morgonens rapporter. Det visade sig vara en dimma som slog till som värst på morgon och kväll.

I Notting Hill låg hotellet där jag reserverat rum för natten. Precis bredvid en skola med de mest väldresserade och väldressade barn jag någonsin stött på. Lugna, tysta och fullt fokuserade mötte jag dem på trottoaren medan de diskuterade läxor eller vardagliga saker med sina föräldrar. De var alla iklädda tweedkavaj, skjorta och shorts, kostymbyxor eller finkjol. Jag kom kånkandes på min 70-liters vandringsryggsäck, hade duschat tveksamt många gånger den senaste helgen och kom släpandes med en fullpackad ryggsäck på magen.

2. Kensington Palace

Kensington Palace där Kate Middleton och Prins William huserar

Hyde Park i Höstfärger

Jag spanade efter Kate och Will utanför Kensington Palace men såg inte skymten av dem, inte heller i närliggande Kensigton Garden fanns det minsta spår efter kungligheterna. Ärligt talat var det en rätt stor besvikelse eftersom min guidebok hade tipsat om att man kunde dricka Afternoon Tea i området och kunna få en skymt av rojaliteterna.

3. Hyde Park – Englands svar på Central Park

Svanar i sjön vid Kensington Gardens, Hyde Park, London

Solens sista strålar över Hyde Park

Jag kom till Hyde Park precis i tid till ”the golden hour” när hela parken färgades guldorange i solens sista strålar. Solen gick ned redan vid fem-tiden så det kändes som att klockan var mycket fastän det var en lång kväll kvar framför mig. Jag gick förbi Kensington Palace, Italienska Fontänen, Orangeriet, Speakers Corner och nådde slutligen andra sidan parken efter en dryg timmes promenad. Det är en liten park på kartan men ett stort område i verkligheten.

4. Buckingham Palace, Big Ben och London Eye

Buckingham Palace London

London Big Ben och röd dubbeldäckarbuss

London Eye

I rask takt avverkade jag några verkliga London-höjdpunkter under min promenad från Hyde Park. Inom en halvtimmesradie gick jag förbi Buckingham Palace, Big Ben och London Eye. Senare under kvällen fick jag veta att jag skulle tagit mig tiden att åka London Eye, eller iallafall gå in i receptionen, för att se vaxdockan av Brad Pitt. Close enough when you can’t have the real deal.

5. Picadilly Circus och Tiger Tiger

Picadilly Circus i London på kvällen

Tiger Tiger i London

Mannen till vänster vet ingen av oss vem det är eller hur han egentligen hamnade på grupp-selfien. Men de härliga tjejerna Ashlee och Joanna räddade verkligen dagen.

Mojito på Tiger Tiger i London

På klubb vid Picadilly Cirkus i London

Ungefär fem timmar före Londons verkliga partydjur kommer ut till klubbarna mötte jag upp Ashlee och Joanna på nattklubben Tiger Tiger mitt på Picadilly Circus. Jag fick omedelbara flashbacks till livet som 19-åring och vi satt och pratade några timmar innan jag lämnade tjejerna att upptäcka London-natten på egen hand. Det blev ett fint avslut på en av de längsta och märkligaste resdagarna jag någonsin varit med om. Slutet gott och allting gott.

Tack för alla minnen London!