Framme på ön efter en lång färd. Först fick vi åka buss i en 5 timmar. Låång bussfärd, medelhastigheten är inte hög här och den blir inte bättre när chauffören stannar till halv tre för han ska ut till en ”muslimat” för att be. Jaja vi kom fram ialla fall och direkt när vi går av bussen kommer det fram en kille till oss och vill köra oss till hamnstaden som är en mil bort. Vi hade diskuterat innan vad det skulle kosta och han la sig rätt på en gång, så det var bara att hoppa in i bilen. Framme i hamnstaden Kuala Besut hann vi bara köpa biljetterna och sen gick båten.

Jag ville absolut att vi skulle ta snabbåten som tog 30 min att ta sig till ön istället för färjan som tog 1,5 timme. Efter 10 minuter på båten hade jag ändrat mig. Båten gick snorsnabbt och studsade framåt på vågorna. Två 150 hästarsmotorer hjälpte till där bak. Det var som att åka karusell på gröna lund och jag önskade i mitt stilla sinne bara att det skulle ta slut.

Här finns det turister, stället som vi hade tänkt att bo på i fösta hand var fullt! Men vårat backup-ställe hade en hydda ledig i natt och sen skulle vi få flytta till en annan hydda.

Uppackade och redo för vattnet och snorkling gick vi till stranden. På vägen stannade vi till och bokade min dykarkurs. Den ska börja imorgon så ikväll sitter jagoch läser i instruktionsböckerna. Vi gick vidare till korallreven men klockan hade blivit rätt så mycket. Vi han dock med att simma ut och titta lite på korellarna. ”Nemo” hittade vi rätt så snabbt, de små clownfiskarna simmade runt i sin animon, fattar inte hur filmen kan vara en och en halv timme. Vi klarade det på 5 minuter. 🙂

Och så har vi upptäckt att priserna här på ön är lite högre än på fastlandet. Maten som vi åt var inget speciellt, men ganska dyrt. Det betyder att middagen gick på 80 kr, så billigt med svenska mått, dyrt med malaysiska mått.

Nu ser vi fram emot en veckas avkoppling. Dykning, snorkling och vandring hade vi tänkt göra. Ligga på stranden och läsa en bok skall också göras så klart. 🙂

här på Perhentian Island är semestern ett faktum. Vi har vaggats in i någon slags ledighetskoma och dagarna seglar sakta förbi. Igår gick vi till en grannstrand som hade underbart korallrev, fyllt med korallfiskar i alla tänkbara färger. Efter att ha fått blodad tand följde vi med på snorkeltur från en båt idag. Vi åkte runt den stora ö där vi bor och stannade till vid Sharks point och Turtle bay och mycket riktigt fick vi se både mindre varianter av hajar och stora, stora sköldpaddor som åt sjögräs från botten.

Vi har lärt oss ett säkert tecken för att redan på land förutså vart de finaste korallreven finns. Det är att titta ut över vyn från stranden och leta efter en hoper orangea flytvästar, där ligger sjok av Kineser/Japaner och snorklar över korallerna. De kommer i ett antal av sisådär 15-25 i taget, alla har knallorangea flytvästar vare sig de är på land i båten eller simmandes vid strandkanten. En helt fantastisk syn när man ser allihopa från land. De bildar nästan en heltäckande massa i vattnet på grund av sin höga frekvens.

Vi har haft turen att hamna på ett underbart men fortfarande billigt ställe här på ön. et är ett familjeägt ställe med små mysiga stugor, egen toalett och veranda där man kan sitta på kvällen. Familjen är jättetrevlig, de tipsar om bra snorkelställern, hjälper till med reservdelar när nått går sönder som snorklar, cyklop m.m. Dessutom är de alltid på gott humör, vinkar och hejar när de springer förbi även om de verkar ha långa arbetsdagar. Vid frukost så är de redan uppe och serverar och när vi går och lägger oss runt 23 tiden så är det fortfarande många gäster kvar i restaurangen.

Här på ön fortsätter vi att njuta av god mat, underbara korallrev och lata dagar i solen. På sin höjd blir det till att läsa en pocketbok eller spela lite kort. Men imorgon ska vi ta båt över till den tvillingö som ligger bara en healv kilometer från denna. Där ska vi besöka ett fiskeläger och proviantera i den enda butiken.

Idag startade vi dagen med att packa ned badkläder och andra förnödenheter för att bege oss över till den andra ön. Vi blev avsläppta av båten i en litenm fiskeby där vi kom i närkontakt med den lokala befolkningen. Vi såg hur en gammal kvinna rensade en riktigt stor fisk,säkert en och en halv meter. En kanin satt brevid i en gallerförseddbur utan mat och hö, vad denne skulle vänta för öde vill vi inte ens tänka på. Simon blev snabbt populär hos alla byns barn som samlades kring honom som myror till en myrstack. de ville såklart bli fotograferade av den stora kameran och de tjöt av glädje när de fick se bilderna på sig själva. Mer än gärna poserade de framför kameran. I denna lilla fiskeby gick vi in i trånga gränder med träskjul där lokalbefolkningen bor, överallt hängde tvätt på tork och i var och varannan vrå låg spädbarn och sov.

Dagen spenderades till största del till fots då vi vandrade runt den stora ön för att leta ny logi för de närmsta dagarna. Sammanlagt gick vi drygt två timmar på den breda men kuperade teräng som ledde genom öns fasta vegetation. På denna tur fick vi se långt många fler ödlor och fåglar än vi gjort hittils på resan.

Det som är fantastiskt är hur vackert allt är här. När vi kom till den lite större ö där vi tillbringat de senaste nätterna, då var vi övertygade om att vi kommit till paradiset. men den syn som mötte oss på lillön häpnade vi. Vattnet var klarare med ännu mer smaragdblå färg, sanden ljusare och mer finkornig och bäst av allt betydligt mindre turister. Här gick det att få en hel strandremsa för sig själv. Ingen annan, bara kritvit sand, korallrev inom en armlängds avstånd och en obruten horisont. Om vi någonsin hittar något som är bättre än detta får vi skatta oss lyckliga.

Ännu ett plus är de goda isdrinkar man akn svalka sig med om hettan för en stund blir övermäktigande. Gör såhär: Mixa is och en snickers och lite oboy. Tadaa! Huuur gott som helst. Verkar fungera exakt lika bra med kitkat, smarties eller annat favoritgodis. ätt som en plätt och mumsigt värre.

Imorgon tar vi vårat pisk och pack och flyttar över till den andra ön så fort vi bara hinner. Nya horisonter väntar på att beskådas.