Sitter i stugan uppfylld av alla intryck och den härliga känslan av att vara ett av naturen. Detta är livskvalitet.

Dagen började, som alla bra dagar med en god frukost. Denna morgon serverades malaysianska pankakor med nötsås. Vi åt med god aptit och efter frukosten startade dagens aktivitet djungelkajak.

Klarblå himel, sol och egen kajak och paddel. Äntligen har vi kommit till höjdpunkten av de tre dagarna i djungeln. Tillsammans med guiden och två franska tjejer begav vi oss ut på den sjö som mynnar ut i en flod med ungefärlig bredd på 20-30 meter. Runt om floden växer mycket tät och lummig djungel. Med undantag för en smal strandkant är det omöjligt att tränga djupare in än en meter in i grönskan, och även om det vore möjligt skulle jag personligen undvika det med tanke på alla små och stora djur som har tillhåll där. Vi har fått veta att djuren är mycket skygga, för att få se en orm, ödla eller fågel krävs det total tystnad och att kajakerna framförs utan plaskande. Vi gör några tappra försök att möta djurlivet vid vattnet på nära håll men det misslyckas. Istället njuter vi av alla de ljud regnskogen för med sig.

Här i nationalparken finns över 14.000 olika sorters insekter utöver det kommer resten av djuren som är allt från elefanter till tigrar. Under dagen kan man höra ljudet från många arter av apor, fåglar men det är ingeting i jämförelse med nattens ljud som är som musik. På natten vaknar alla små och stora djur eftersom temperaturen är betydligt mer behaglig. Det är fantastiskt vilka läten. Alla ”vanliga” djur är ungefär 10 ggr sin svenska motsvarighets storlek. Myrorna r stora som lillfingernaglar och fjärilarna större än en knytnäve.

Under dagen padlar vi nedströms under ungefär två timmar. Det är fantastiskt lättpaddlat och vi njuter stort av att se regnskogen från denna nya synvinkel. Gårdagens trekking innebar tyvärr mestadels beundrande av ”stig”, vart fötterna ska placeras. Nu fick vi chans att riktigt se alla växter, lianer, träd och landskap i stort. Floden var även kuperad så vissa delar bestod av lättpaddlande men magkittlande vattenfall. I nio etapper letade vi oss ned mot reservatets gräns där vi stannade vid sandkanten, lämnade kajakerna vid bränningen och avnjöt te medan vi doppade fötterna i det svala vattnet.

Jaha, tänkte vi och hoppades att guiden skulle komma med en sådan där allt-i-ett lösning som man kan se på amerikansk TV. Av typen: ”Här står reservatets fyrhjulsdrivna Jeep som tar er hem till baslägret”, men sådant händer inte i verkligheten. Det var bara tugga på den uppenbara insikten att det var dags att paddla hela vägen uppströms igen. Fast vi är ju inte så knussliga, klart man inte hänger läpp över lite mer nära-naturen upplevelse. nu var det bara att paddla upp för de branta partierna av floden. Det är bitvis mycket strömt och hamnar man i en strömvirvel är det omöjligt att paddla igenom den och man får följa med strömen tillbaka en bit och paddla runt den på andra sidan. Bitvis fick vi bära, släpa och dra kajaken över steniga och grund aområden men oftast gick det bra att ta ordentlig fart och paddla uppströms med lite järnvilja. Guiderna var mycket hjälpsamma och visade lite paddelteknik och de bästa vägarna.

Några kilometer innan baslägret klev vi ur kajakerna helt och lämnade dem vid strandkanten. Därifrån vadade och gick vi till fots under 20-30 minuter längs en inmyning till floden. Tillslut kom vi fram till en fantastisk naturlig pool som bildats med klart, genomskinligt vatten perfekt att både bada och dyka i. Där stannade vi ett bra tag. Angeliqa han somna vid strandkanten och Simon han läsa en god bok under en palm.

Då det var dags att börja gå mot kajakerna igen var mörka moln samlade på himelen. Guiderna sa ”No Worries”, något som är ledord här i Malaysia. Men när vi alla hunnitt fram och ned i kajakerna så spöregnade det. Nu pratar vi inte något småfisregn som hemma om sommaren utan stora krokodiltårar. Så blöta med vid gott humör paddlade vi på så snabbat vi orkade upp mot strömmen efter denna långa dag med paddlande. Då kommer blixtar och åska som verkligen dånar bland träden. Vi ser blixtar slå ned i vattnet framför oss så vi ror in mot land och sätter oss i skydd under stora träd, men guiderna paddlar vidare oberört, men kommer snart tillbaka och väntar ut den värsta åskan. Vi paddlar vidare och inser efter nästa sväng runt krönet att vi är hemma, en lättnandes suck. Vi har alla klarat oss utmärkt och vi fick ett spännade äventyr i regnskogen. Nu förstår vi varför det kallas REGNskog och inte någonting annat.

Framme vid baslägret serveras det soppa, kycklingnudlar och varmt te och i efterhand skrattar vi gott åt dagens alla strapatser. Tillbaks i hyddan där vi bor kommer nästa överaskning. Angeliqa upptäcker en stor igel som surplar blod från stortån. Simon kommer till undsättning och läser i guidboken om hur dessa illbattingar ska tas omhand på bästa sätt. boken ger det goda rådet att antingen låta den äta isg mätt tills den faller av eller att försöka ta bort den. vi satsar på det senare, redan nöjda med enna närgående inblick på regnskogens djurliv. Det finns två sorter av desa iglar en farlig tigervariant och en vanlig sort som är snäll, här var den snälla tack och lov. Vi baddade med alcogel och den släppte taget på direkten, men hade redan hunnit gnaga hål.

Omplåstrad sitter jag nu här och är tacksam att dessa tre dagar går mot sitt slut. Det ska trots denna underbara och intrycksfulla dag bli skönt att för första gången på riktigt denna resa komma till en sandstrand och havet. Imorgon bitti far vi vidare mot Cherating, en lugn hamn och strandstad där det stora nöjet är att nattetid se om stor havssköldpaddor kommer upp på stränderna och lägger ägg. Självklart hoppas vi även på lite snorkling, god mat och nya spännande människor.

Kära dagbok,
idag har vi kommit ut till djungeln. Tre timmar kvalitetstid har vi spenderat vandrandes i den täta, fuktiga djungeln. Dagen började med att vi blev upplockade i Mersing av en privatchaför. Efter två timmars färd i en sval och skön bil blev vi avdroppade innanför naturreservatets grindar. Vi blev lovade en spännande vandring med utblick över djungellandskap och bonsaiplantage. Under dagen vandrade vi rätt ut i den täta djungeln, under den 1,5 timmar långa, branta uppförsbacken anlände vi till dagens (och bergets) höjdpunkt. Dock inga landskap eller plantage i sikte. Bara tät, tät regnskog. Dock var turen spännande och vi paserade vattensamlingar, bäckar, orkidéplantor och jätte,jätte höga träd.
Vi fick även se enstaka bonsaiträd, detta är inte på något sätt likt de som finns att köpa hemma i Sverige. Dessa har växt fritt i hundratals år och de är flera tiotal meter höga och smala versioner. Eftersom jag råkade döda den Bonsai jag fick i studentpresent så har jag nu frågat efter skötselråd. Verkar som att det krävs mycket hög luftfuktighet för att dessa plantor ska trivas.

Natten spenderar vi i en lyxig variant av hydda, den ligger precis brevid den lilla sjön ovh är omringad av stora plantor. Skön omväxling från de senate dagarnas boende. Vi kommer bli kvar ytterligare en natt. Men vi vet ännu inte om vi vågar oss på att tälta i djungeln, kanske nöjer vi oss medd detta paradis.

Ikväll väntar nattdjungel-safari. Vi ska ut med ficklampa och leta småkryp om jag förastår guiden rätt. Det ska bli spännande att se vad det innebär mer ordagrant. I bascampen finns tre killar som lagar mat och langar coca cola till trötta turister (som oss) kanske åt vi det godaste och hittils mest välförtjänta målet mat hittils idag.